Alla inlägg under oktober 2015

Av Måna - 30 oktober 2015 22:18

En dag,som snurrat på konstant sedan imorse.
Klockan vs barnen-kampen fortsätter:-O
Jag döööör snart!Alla är så lyckliga över en timmes "längre" sömn...vi har inte märkt det en endaste morgon.BAH

3 timmars stallpyssel imorse.Kan lika gärna byta namn,från "stall" till "mitt andra hem".
Men så underbart att vara där nere.Pyssla,dona,mocka,sopa...ja...det där man gör i stallet:-)
Å ska försöka få loss tid att även rida mera:-)

Jag gav mig in på mitt hår.Efter tvättning och fredags shave all over-satte jag mig på en pall framför spegeln.
Utmaningen var att locka håret med plattång.
Frisören gjorde ju det på mig...och såg ju ut som vilket stolpskott som helst skulle kunna det.
Enda stolpskottet som INTE lyckas är då tydligen jag... :@
Jag provar ett drag och förväntar mig att slingan ska krulla upp sig likt ett pubeshår.Men BAH.... Inte ens en mini-liten,pytteliten pubeskrull på den slingan.:@
Jag tar slinga numer två,vevar runt den kring min stenålders plattis,håller kvar och drar,saaaaakta!Håller andan och ler-NUUU.....händer inte ett enda skit!
Men VA i HELVETE!!!!!
Jag får fram en film på youtube,locka håret med plattång!
Nu kan det väl bara bli rätt?
Får fram en fjortis låtande brud från Stockholm,med 100% exakta ögonbryn,en sån här JÄVLA plutmun(asså för i helvete)lösnaglar och ett brunkräms-smetat face som förhindrar henne från att le...
Come on...HÄR sitter jag,halv näck på en pall.Håret ser ut som hos en elchockad pudel,ögonbryna pekar åt varsitt håll-eller kanske bara rakt?!OM jag plutar med min mun-är det för att härma änderna i Logsjön,naglarna är nedtuggade med fula nagelband och jag äger ingen brunkräm....
Hon sitter där i skärmen på min telefon-och här sitter jag blek fet på en pall!
Men visst... Hon KAN det här med lockar och fluff.
Hon smaskar även när hon pratar,gör reklam för sin plattång,hårfrisör och hårmedlet...SEN visar hon det enkla:Locka håret med plattång.
Jösses vad fint hennes redan perfekta hår blev!
Nu är det Månas tur!nu JÄVLAR ska håret krulla sig som på Stefan pung!
Tar en slinga,gör EXAKT som fjortisen,EXAKT!Och vad händer?
Inte ett skit... Håret VÄGRAR låta sig våga sig,det bokstavligt talat bara total vägrar annat än platt.
Platt är det-platt får det vara.
Kanske hade hjälpt om jag plutat med munnen?
Om jag smaskat?
Om jag plockat bort alla utom tre strån till ögonbryn?
Hur jävla svårt kan det vara???Inte alls hävdar jag!
Fjortisen på filmen gör det ju lika basic som frisören!!!!Så HUR FAN GÖR MAN DÅ?
Alternativ 2:stoppa elvispen i håret.
Alternativ 3:Gå tillbaka till stenåldern och köpa papiljotter.
Alternativ 4: köpa en sån här manick som lockar håret(har ju sett på reklamen att håret sugs in och vojla!!!Dock vet jag inte om det är värt det...för att en gång om året efterlikna Stefans pung)
Åt helvete med det!!:@

Lina har varit på kalas.
Barnkalas.
Nej,jag älskar inte barnkalas.Men är överlycklig att det inte är här hemma;-) (ja...men jag stressar ju upp mig så,oroar mig för allt och hyper städar huset)
Vi höll på att bli sena..passutten fick leverera idag;-D
Jag blev lite förvånad över att jag var den enda av 6 föräldrar som stannade?!Visserligen har vi allra längst att åka...men ändå?!
Jag kommer nog bli den där efterhängsna barnkalas föräldern:-D men det är ju barn...ena stunden är det tyst,lugnt och harmoniskt-till att på 2 sekunder förvandlas till tjo och chim,lek och spring.
Då tycker jag,att det kan vara skönt för barnkalas-föräldern att ha lite backup!:-)
Att äta pizza,serva saft och dricka kaffe kan väl inte bli bättre?!:-)
Jag hoppas så,att födelsedags barnet blev glad över Barbie som vi köpte:-)
Hem och fodra hästar och släcka i stallet:-)

I förrgår beställde jag nagellack på nätet.
Ett nytt slags nagellack...eller iaf nytt för MIG;-)
Det ändrar färg,efter temperatur:-) jaa...precis som dom där ringarna man hade när man var liten:-)
Dom kom med posten idag,en lite tidig födelsedagspresent:-)
4 fina lack!!! (Köp 3,få det fjärde gratis)ja...helt sant:GRATIS!
Jag hann knappt innanför dörren innan jag var i full färd med att måla.(måste lixom göra ett tappert försök IGEN att sluta gnaga på naglarna)
Åh....Det händer inte ett jota,inte ett skit,nada...
Typ samma som med den förbenade plattången...
Läser på lacket och få syn på att det står:Only for fake nail.
Satans perkulas jävla skiiiiit!!!!!:@
Mm...men innan jag får ett hysteriskt utbrott för andra gången idag-spolar jag kallt vatten på dom röda naglarna,som genast blir svarta! HAHAHA-Det fungerar ändå!!!!
Sikken jädrans TUR!!!:-)
Så jag säger:Grattis till mig själv,och tack så mycket:-)

Av Måna - 29 oktober 2015 20:25

Det har varit en SÅN torsdag....
Den började strax efter 05,med två fötter i armhålan,en smetad och varm son mot min kind och en dalmatinus som snott åt sig heeeela fotänden.
Yepp....
Jag hann vakna,jag hann inte få min inre panik innan det var total kaos i sovrummet.
Barn och hund var exakt hur vakna som hellst....och det var bara likt en zombie rulla ur sängen för att ta skydd.
Joel vrålar om att han bajsat,så bara å ta tag i det.
Av med karlsongerna,lägger dom på låret och en smetig varm känsla kommer från dessa.
Bajs var det ja...
På.hela.mitt.lår
Det var läge att BITA ihop.Bajs kletad mamma med very BAD morgonhumör,som blivit väckt alldeles för tidigt är ICKE att leka med!!!!
Men... Det är inte Joels fel att han är dålig i magen och att JAG fick ned smetat ben.
Det är heller inte barnens fel,att något geni helvete kommit på att vi ska hålla på å ställa om klockorna...
Nog sagt om det.

Jag skulle nog...med handen på hjärtat avbrutit dagens planering att åka till Ica maxi....
Men nää... Jag är en envis quinna och tänkte då fan inte ändra mina planer.

In i bilen och iväg.
Hinner fundera hur idiotiskt upplägget är,Ica maxi med en son som är redigt dålig i magen samt en dotter som är SUR som en citron.
Men,citronen är bjuden på kalas imorgon kväll och MÅSTE ha med sig en present.Jag måste,MÅSTE,handla hundmat.

Vi startar med axfood.Kakor var vi ju tvugna å ha!(jag har födelsedags fika på söndag kl 14,anmäl ankomst på Amber_one2@ hotmail.com) eller så kan du skicka ett handskrivet brev och posta,lämna namn och nummer,för eventuella ändringar!;-D maila för adress!
Vi åker tillbaka till delibake och inhandlat mera kakor... För att sedan fortsätta till bajs-maxi! Börjar med att inse att jag glömt di där påsarna:-/
Bajs-maxi levererar INTE idag,Nope.
Bajs-maxi levererar tomma och gapande hyllor.Ingen mjölk,ingen hundmat,inga chips,ingen färskost,inga bra grattiskort...
Jag kommer hem med en gurka och inser att det ligger två i kylskåpet...en flaska flux,har två relativt nya flaskor hemma,men det var rea...2 grädde och finner 3 i kylskåpet... Potatis och hade tydligen en stor påse i kylen...
Fel chips till Stefan.
Nej.... Å att det inte finns någon MJÖLK!?
Nej...jag blev sur.
Började även reta upp mig på dom andra kunderna,kategori kund 1-som är heeeeelt ensam i affären.Inte har ett enda ord som betyder hänsyn eller bråttom i skallen.OCH kategori kund 2-här går jag och planerar maten tillsammans med mina barn,SOM sitter som två ljus.
Jag spyr på dessa.
Lina blir även panik kissnödig(har fortfarande INTE fått svar på hennes prov,vafan???)
En svettig mamma och två vilda barn kommer ut på bredställ från kassorna.
Jag skickar iväg Lina själv(!)till toaletterna....
Fan.I samma stund ångrar jag mig!Hon är bara 5 år...
MILJONER av tankar hann surra i huvudet på mig,men...naturligtvis klarade hon det galant.Hon kom upp skinande som en sol för trappen där jag stod och väntade.

Möller bil stod näst på schemat att besöka.Adaptrar till Joels bilbarnstol.
Fanns inga inne i måndags.
189:- för 2 par... Måste jag säga var ett bra pris:-) (för annars så dyra bildelar)

Ica i Fjugesta för att inhandla den där HUNDMATEN!!!
Och...kan tillägga,att vid besök hos alla affärer idag-fungerar INTE mitt Visakort :-O
Fick ett nytt för ca 2 veckor sedan:-@
Inne på "mitt" Ica ville jag bryta ihop och börja grina-som i tisdags,när jag hittade min öronsnäcka,platt och överkörd utanför garaget....;-(
Fan,fan,fan... Bara att gå tillbaka till SLADD igen då:-(
Surt!!!
Jag gjorde ändå tappra återupplivnings försök...men nej,den var sten DÖD.
Säger: R.I.P min bästa öronsnäcka....

Dagen fortsatte i ett rasande tempo när vi kom hem.
Elsa hoppar in i bagageluckan och LANDAR på min TÅÅÅÅÅRTA!!!!
Vad i helv.... Satans skit!!!
(Tårtan,DEN klarade sig med nöd och näppe!!!)Satans tur,ska man ha ibland!!!
Kaffe med Papi,stallet,hästarna,diskmaskinen och dammsugning.Kvällssmörgås,lägga barn och byta lakan.

Nu har jag äntligen landat i soffan!
Slut som människa.
Å imorgon är det redan fredag igen...:-)

Till salu:-)

Till salu:-)

Till salu:-)

Till salu:-)

Till salu:-)

Av Måna - 26 oktober 2015 16:25

Ops...här har lixom dagarna gått undan...i min icke rutin befintliga värld;-)

Måndag idag...och första dagen på Linas höstlov.
Denna dag typ försvann...?!:-O
Upp 05:20 imorse och hjälpa Lina med att göra ett "kisse prov".
Misstänkt urinvägsinfektion på henne...och provet skulle lämnas in idag.
Sedan fara in till stan för att lämna Passutten på Möller bil.
På väg in,fucka min mage ur...:-/
Den är i total obalans just nu...:-(
Hem å fixa stall och sen sätta staket.
4-samhet har gått och blivit 2-samhet X2.

Har funkat skit bra med insläpp tills för några dagar sedan,när alla vill in NU!
Formosa och Thiff släpper inte förbi dom små,så att man kan "slinka" ut med dom...och ut med dom stora först får stackars Lina slänga igen grinden.
Njae... Så kan vi inte ha ha det:-)
Nu får dom stå 2 å 2 i varsin hage.
Hoppas nu på att sista jävla stolpen är ned slagen i den där hagen:-)
Bra blev det!

I väntan på min otroligt sega man-ska vi åka och hämta passutten,som var klar redan vid 11-taget idag!
Snabb inspektion på den då.

Helgen susade förbi.Vad vi har gjort hela helgen kan jag heller inte komma på...;-)
Ena dagen hos syster.stefan skulle bara hämta sin bil...
Men så vart det ju lite kaffe,och lite skit snack.och Lina ville leka lite...så vips vaps!
På vägen hem,fucka magen ut!:-(

Lina säger slice-bajs.
När man får använda 2 1/2 toarulle efter nummer 2...(!)

Ikväll tar jag lite ledigt och far hem till bästa Lena.
Tar en fika och pratar om livet:-)

Asså...HISTORIENS dåligaste film!!!!!

Skylt att störa sig på....!

HAHAHA!!!! Jomen tjena!!!

Av Måna - 20 oktober 2015 20:59

Nu är jag lite sur,på riktigt alltså...sur.
Det finns EN sak som jag irriterar mig redigt på.
Och jag tänkte faktiskt "förklara mig" i detta ämne,som vissa verkar "störa" sig jävligt mycket på...

Ämnet...är mer en person.
Denna person,är min granne,"min" hyresgäst,min vän.
Örjan Zigher heter han,jaa...jag brukar kanske inte namnge folk rakt ut-men vet att han inte tar illa upp;-)

Som jag förstår,tisslas det och tasslas det kring detta "ämne".
Alltså inte från mina nära,kära,bekanta,vänner...utan från HANS nära,kära,bekanta,vänner.
Och jag känner att nu får det väl räcka?!

Vi lever på 2000-talet.
Ett årtal där män KAN umgås med kvinnor!Problems???
Ja...det verkar så.

Våren 2008 träffade jag Örjan första gången i hela mitt liv.
Jag var "ny utbildad" lastbils chaufför och det var första dagen på mitt första jobb som chaffis.
Fattar du DEN nervositeten?!
Det var jag och bara karlar så långt ögat kunde nå... Rätt ensamt kändes det.
Jag mötte dessa två tokar på elon,Örjan och C.
Jag minns hur jag tittade på dom två och tänkte:Vart faaan har jag hamnat.
Å ni som känner örjan,vet väl hur han är?!
Och efter kanske 15 minuter kom frågan: Har du pojkvän eller?
C skrattade högt.
Och mitt svar där och då var följande: Nej...jag har inte tid för det!(sen på hösten träffade jag han med stort H,min man och pappa till mina barn)

Vi blev ju då arbetskollegor,jag och Örjan.
En arbetskollega,som vem som helst ny i yrket önskat haft.
Som hjälpte och stöttade i jobbet.Som lyssnade på alla dessa svordomar,som kom och hjälpte till när backningen kukade och som kunde hålla sällskap vid "natt"körning...jaa....han sov mest-men vaknade ju ibland:-) och som även skällde när man gjorde fel,eller lyssnade dåligt :-O
En toppen arbetskamrat som vidare utvecklades till en vän.

2011 behövde han någonstans att bo.
Och det lilla huset,här på gården blev ledigt.
Så hit till oss flyttade han.
Han blev förutom vän,även granne.

Våren 2012 "kollapsade" han och hamnade på iva.
Efter 2 veckor kom han hem,med en låååång sjukskrivning.
Och det var väl iom denna sjukskrivning,som vi fick denna relation till varandra.

Att ha en vän.
Att ha en bästa vän.
Att ha någon att prata med.Någon att sitta tyst med.Någon att hjälpa och någon som kan hjälpa.Ge och ta.
Att ha någon som lyssnar och som man lyssnar på.
Det är att ha en riktig vän.
Mig och Örjan,är som Alfons Åberg och Mollgan...fast Örjan finns på riktigt:-)

Jag är väldigt mycket själv.
Dels för att Stefan jobbar mycket och för att jag är hemma med barnen.
Örjan är perfekt att släpa med till Norrköping för att hämta soffa.Att använda som transportör till Stefans nya tv,som nanny på Ica,som ett sällskap vid köksbordet.
Vet inte HUR många timmar vi suttit där,med varsin kaffekopp.
Ibland pratar vi mera,ibland pratar vi mindre... Men så är det att ha en nära vän.Man behöver inte prata hela tiden...

Att vi träffas ofta,är inga konstigheter.
Han är hemma,jag är hemma.
Vi bor typ 20 meter ifrån varandra.
Efter alla dessa timmar vid köksbordet med dessa kaffemuggar har vi lärt känna varandra RÄTT bra kan jag lova.( uj uj UJ vad saker JAG vet saker om folk)HAHA!!;-)
Haft väldigt mycket att skratta åt(ja...vi är rätt duktiga på att driva med Stefan)
Inga konstigheter för varken Lina eller Joel med Örjan.
Haft väldigt många allvarliga konversationer och även många tysta timmar-då man vill ha sällskap,men ändå inte sitta å tugga strunt.

Eftersom örjan är mer min vän än Stefans,så ligger hyresvärds rollen lite på mig.
Där har jag oxå ibland fått gått in och agerat "morsa" till herr Zigher,när det gäller vissa saker.
Skälla lite på honom och påminna lite.

Jag är lyckligt lottad att ha en sån vän som Örjan.
Jag glad att jag den där vårdagen 2008 fick träffa på honom.
Trodde väl aldrig där och då,att det skulle bli som det blev.

Vi lever på 2000-talet.
Där män och kvinnor KAN umgås som vänner,UTAN att ha sex...
För det är precis så som det är.

Det som irriterar mig,är att människor TROR att jag är en sådan människa.
Att människor TROR,att JAG skulle vara otrogen mot min man.
Att folk som inte känner mig,tänker att jag är en SÅN människa.
Asså...lägg ned alla funderingar,spekulationer och antaganden.

Avslutar med ett känt citat: I don't have sex with that man!
Förstått???

Av Måna - 19 oktober 2015 21:05

Igår fick jag uppleva första halkan med passutten.
Det blev en sån här "stjärt vickning",så där oförväntat-så man blir både lite rädd och chockad.
Åh....nu börjar det:-( halka och elände...
Lite små harig var jag även idag,när jag skulle ut å åka med transporten.

Det har varit en stressig dag.
Började med att sortera tvätt och ladda 2 maskiner 06:30... Sen har det bara rullat på!!!
Häst,häst,häst!
Känns som jag inte har fått av mig stallkläderna på 1 vecka...
Inget fel det iof,men dom behövs tvättas!!!

Helgen har jag pysslat med sadelkammaren.
Har dock bara hunnit mannekänga med Leotine...
Igår kväll for vi till pyttan för att hjälpa Mam's med sin nya platta.
Lollo står på tur...för provning av div täcken!

Hos syster och verkat Lollo och Leotine.
Jag älskar shettisar,dom två!
Så okomplicerade och lätta.
Finner sig i det man gör... Kunde låta Lina lasta Leotine själv:-) jösses vad hon underlättar för mig,Lina:-)
Hur skulle jag klara mig utan henne?
Syster hade planerat ridlektion,och Lina fick låna Tinky att rida på.
Lite stor för Lina,men kan lova att tjejen var lycklig!!!
Jag fick oxå springa.... Lina ville TRAVA...och var bara snällt att springa med hästen...
"Mera mera"
Jo tjena...spring här själv du,unge ;-P
Och så fick vi med oss gubben hem oxå.

Imorgon väntar Ica maxi!
Och vi ska försöka ta oss ned till farmor på eftermiddagen.Har inte träffat henne på ta mig fan 2 veckor nu.
Först hennes förkylning,som sedan gick över och blev till lunginflammation.Ja..hon har varit riktigt,riktigt sjuk:-(
Men nu börjar hon sakterligen att återhämta sig.Idag orkade hon vara utanför dörren en stund:-)
Så...vi ska försöka gå ned en stund imorgon,OM hon orkar:-)
Det får vi se imorgon.

Ica maxi ligger långt ned på listan...men MÅSTE verkligen göras...hellst igår!
Så bara bita ihop och åka iväg.
När man märker att maträtterna blir konstigt kombinerade...ja,då är det dags;-)
Och...har ju saknat min torsdags sallad,som får bli tisdags sallad oxå!

På planeringen är en vin kväll imöra...Nu måste jag höra med honom när han hade tänkt att komma hem egentligen?!

Nu dags att avrunda med att varva ned i soffan:-)

Av Måna - 17 oktober 2015 23:20

Igår hade vi tjej dag,jag och Lina.
Vi åkte till m-berg.
Först placerade vi oss i varsin frisör stol.
Lina var tuff och ville ta av mer av håret än jag tyckte...Fick vara med där lite;-)
Själv hade jag inre panik,ett falskt leende och ville bara kräkas!
Lina klipptes och valde svarta slingor(spray färg).Svarta?!
Jo....för att mamma har svart hår<3 hon hade kunnat valt vilken annan färg som helst,lilla hjärtat!
Ja...jag vart oxå klippt...fast utan färgade slingor i håret;-)
Dessutom lockade hon mitt hår(!!!) det var inte jag...kan jag lova!!!
Vi köpte pennor,allväderstövlar,Lina handla en nyckelring med ett L på-eftersom Lina inte fanns?!
Lunch på McDonalds,handlade godis på Coop,en hövåg på hööks och leksaker på toys(Lina handlade)
Hem och fixa stallet.
Inge bråk,inge tjat...vi hade en hur bra dag som helst tillsammans:-)
Det var så skönt,att få det.
Händer så sällan att bara hon och jag gör något tillsammans...och när vi gör det,blir det oftast iaf tjat och tjafs:-/
Men igår-hade vi en underbar dag!
Lina var super nöjd över dagen själv:-)
Färgen i hennes hår,var väl inte lika underbar...:-/
Slängde kidsen i badkaret innan läggning,hennes hår var tvunget å tvättas och Joel luktade ko(!!)
Hela vattnet blev svart...det vart en svart kant efter vattnet...Joel blev svart...det stänkte svart....(!) jösses!!!

Imorse provade jag mina nya tandkräm.En slags gel.
Den skulle förutom ditten och datten,ge bra andedräkt i upp till 4 timmar(?)Nu lider jag inte av dålig andedräkt,men eftersom mina tuggummin är slut-var det ju perfa att pröva den idag!:-)
Jomensåatt... I 4 jävla timmar kändes det som jag hade kylbalsam runt munnen och på läpparna...!yepp...lyckat... Det blev mer effekten:jag äter vad som helst,bara det slutar kyla,lixom....

Grejat i stallet,hela dagen.
Var på planering att hämta hem Stefans bil,från långt bort på landet..
Detta hände INTE.
Det kom lixom en snubbe hot,som skulle kika på något,som typ aldrig åkte hem...;-)
Jag och kidsen gick upp å lagade mat,åt den,plockade undan och gick ned igen...då pratade dom fortfarande...och även en stund till,åå även en liten stund till....
Så vi missade faktiskt mer än halva dags planeringen...
Well...sjukt mycket hann jag med iaf:-) Dock blidde det inget bil-hämte... Så får ta det imorgon bitti,direkt efter frukost.

Vi avslutade kvällen i stallet med att prova Leotines täcken... Fick med alla,utom 2 på bild;-)
Tyvärr....fanns det inte en chans att hon kunde ha det lime färgade fleecetäcket...å absolut INTE bubbeltäcket...Shit,vad ledsen jag blev:-( jag som så länge trånat efter dom...å så fick jag äntligen chansen å köpa dom....FAN!!!
Well... Jag som är så jävla bra på att sälja saker,får göra ett tappert försök ändå!
Nåja...Fin är hon ändå,Fina Leotine<3

Igår,på väg till frisören!

Olydig hund.... :@

Av Måna - 15 oktober 2015 20:59

Imorse hade jag sällskap i stallet,förutom Joel,ankom "mina" snickare:-)
Yes!!!Äntligen!!!
Snipp snapp så var dom igång.
Joel styrde upp arbetet;-)
Vart glatt överraskad när vi kom ned på EM hur långt dom kommit:-)
Inte klart,men så gott som!!!
Det är "bara" ett hål i väggen som ska sättas igen.
Får vi se när det kan bli.
Suveränt!!!!Å super lyxigt...har nog aldrig haft en så här stor sadelkammare...eller så här stort stall...eller så här stora boxar...allt är så stort,från Pytte litet lixom:-)
Vi kan väl säga att allt är så gott som klart.
Har liiiite projekt,som ligger-men det är bara för ytterligare lyx;-)
Kanske nästa år,sommar att vi fixar det:-)
Åter igen(jag vet att jag tjatar) är jag så jävla GLAD över det här stallet:-)
Shit pommes frittes!!!!
Skulle kunna tillbringa timme ut och timme in bara för att sitta och titta där nere.
Tror nog hästarna är rätt nöjda oxå...även om dom gått från renliga hästar till mindre renliga...MEN det kan återgå när dom känner sig mer hemma!
Även fröken BÖK kan efter 6 utsläpp nu gå med sänkt huvud,lugnt ut till hagen:-)
Bara Lina som oxå ska lugna ned sig lite granna;-)

Idag var jag och Joel och köpte ägg.Mindre bra denna gång...:-/ många som visade sig vara trasiga och med super runt skal...så tunt att det bara ramla sönder när man tog i det:-(
Då återkom känslan av egna höns igen.
Lina tjatar om det.Jag överväger,Stefan funderar....
Vi har sagt att vi åtminstone ska avvakta över vintern.
Så får väl köra på det:-)

Dagens mat blev ugnspannkaka!
Jag har inte ätit det sedan jag flyttade hemifrån,för 14 år sedan...
Inte alls så att det är äckligt,inte alls.Men under min/vår uppväxt var det alltid ugnspannkaka eller plättar.Mamma lagade aldrig "vanlig" pannkaka...
Den biten stod mormor för....15 mil bort;-)
Så när man flyttade och fick bestämma själv,vart det big no ugnspannkaka.Jaa....big no pannkaka överlag.Inte min grej alls.
Men idag,gjorde jag alltså ugnspannkaka.Första gången ever i mitt snart 31:åriga liv!
Joel som knappt ätit på flera dagar,åt två portioner och även Lina-fast hon ätit på dagis:-)
Så,jag antar att resultatet blev väl godkänt!
Från barndomen har jag även i ryggsäcken: chili kon karne(stavning???)hemma gjorda köttbullar,torskblock,stuvade makaroner och pommes.
Chili con karne(?) äter jag bara INTE!!!Jag åt det knappt då,absolut inte nu heller!Det var "pappas maträtt".Det ända som var toppen med den rätten,var det vita brödet.
Hemma gjorda köttbullar har varit utan tvekan NEJ!Vet egentligen inte varför,men det har vuxit i munnen på mig.Sen provade jag på att göra egna köttbullar och då gick det bra!Det får bra,så länge det INTE blir någon "stekyta" på dom.Får absolut INTE bli någon Pytte-gnutta "bränd" fläck på dom-säkrast med andra ord att göra dom i ugnen...DÅ går det bra:-)
Torskblock...kommer INTE in i detta hus!!!!!:-O jag får kväljningar av bara tanken(asså här kan jag erkänna Mamma att det har gett men för livet)
Stuvade makaroner har varit blä...tills jag kom på att man MÅSTE äta dom alldeles nylagade.Jag vill minnas ihop klibbade gummi makaroner...men oxå förmodat att man kanske inte kom när maten var KLAR i yngre dagar....(!) så det går,pronto från spisen!!!
Under uppväxten var det pommes som serverades.Å man ville så gärna ha strips istället:-)
Efter att jag flyttade hemifrån var det BARA strips som gällde,till att jag nu bara serverar pommes(alltså dom "tjocka")här i huset:-) Inga strips här inte;-)
Gammal mat...förföljer en hela livet eller?
Än på 14 år har jag lixom INTE ändrat åsikt om vissa maträtter!;-D

Efter ugnspannkakan fortsatte jag att spendera på äggen(di trasiga)
Jag bestämde mig för att prova omelettmuffins.
Jag körde på hackad fläskbog,hackad lök och riven ost(med lite skarpare smak)
Vitlökspulver,salt å peppar.
Jag började i bullformar,som slutade med att jag ylande drog hela svordoms registret:-O
Formarna gav vika och smeten börja sippra ut!!!
Tur att jag faktiskt hade Lina till hands.Dubbla bullformar fungerade,men fastnade i botten:-/
Jag provade för första gången min muffins platta eller vad man nu skall kalla den?! Och DÄR fungerade det super:-)
Å vet du vad?JÄVLAR vad gott det blev!!!!!!!hua hua!!!
DET trodde jag faktiskt inte... Men MER än nöjd,och så enkelt det var:-)
Perfa mellis muffins till kidsen:-) fast dom skulle varit liiiite större:-)

Det var en köks dag.
Kom inte därifrån förns strax innan 17,och då dags att plocka in hästarna:-)
Hästarna vill inte komma in från hagen...WHAT???Första gången i mitt liv som hästägare jag har hästar som INTE vill komma in:-O

Imorgon har jag tagit ledigt från Joel.
Han ska följa med sin pappa till Askersund och köra bajs.Han kommer alltså att vara världens lyckligaste kille imorgon:-)
Jag och Lina ska ha tjej-dag på m-berg.JA,jag ska klippa en frisyr.Lina ville oxå klippa sig...Hjälp!!!!Hon visade 1 DECIMETER!!!!!what????
Åh nej.... Men....hon själv som bestämmer:-) Vill hon det,så vill hon det.
Hon måste ha ett par allväderstövlar och jag ska ha ett par pennor.
Hon ville även in på toys...så en snabbis där hinner vi allt med:-)
Hoppas å önskar att det blir en BRA dag!!!

Taadaa!!! 5x4 meter Sadelkammare så gott som klar:-)

Har valt att ha kvar denna halv-väggen inne i rummet,för att hänga saker över bla och att skärma av:-)

Av Måna - 14 oktober 2015 14:01

Jag är en rutin människa,vane människa ända ut i fingerspetsarna.
Jag har rutiner för i princip var dag i veckan.
Jag gör alltid på mitt sätt,i min ordning...och blir det inte så-så blir det som kaos där uppe i knoppen.
Nu är det kaos.
I 7 år,har jag bott här och skött stallet i vanlig ordning,efter kl 17 var dag under höst och vinter.
Jag har min ordning i stallet och jag mockar boxarna i samma ordning.
Nu är det inte så,nu ska det inte vara så?
Nu ska stallet göras på förmiddagarna?!Alternativ efter att jag hämtat Lina...
Huvudet hinner inte med...och jag ingen rutin än,inget att "gå tillbaka till"...Det är lixom bara en stor kaos!!!

Hästarna har till helgen varit inne i en vecka.
Och det hästeri från morgon till kväll...vaknar häst(ja...vaknar i en sadelkammare) och somnar häst.
Det är häst,häst,häst och allting har lagts åt sidan....!
Det styr väl upp sig det oxå....Igår gjorde vi på ett sätt,idag på ett annat:-)

Imorgon kommer snickrarna tillbaka och ska börja med sadelkammaren!
Skulle verkligen vara uber skönt om det vart klart:-)
Då har vi å göra igen,jag och Lina.
Har några (öhmmm) täcken som skall provas....på alla hästarna!
Bära ned alla saker,hänga upp på väggarna,smörja och lite tvätta:-)
Sen är det fit för fight där nere:-)

Igår drog jag på mig ridbyxor,tröja och nya västen,snygga mössan och ridstövlarna....som inte passade mig i smaken alls:-/
Allt det andra satt sketa bra,och uber nöjd med västen som är varmare än varmast:-)
Så...får försöka sälja di där stövlarna:-/
Tråkigt...men å andra sidan så får det väl funka lika bra med strumpor och kängorna!:-)

Trött på mitt hår....
Har vänt och vridit och vänt och vridit lite till och kom fram till att klippa av det.
Jag grinar när håret har blivit klippt ca 1 centimeter....så detta är ett noga taget beslut.
Jag hade ju då hellst velat gjort detta igår...men andra saker som kom mellan...
Men idag....idag stod jag och glodde på mitt bajs hår,drog i det,lyfte upp det,syndade det och kom fram(ännu en gång) att nää...jag ska inte klippa mig!
Håret är långt,ja.Och jag hatar när håret bara hänger,eller är uppsatt i tofs.Ingen frisyr lixom... Men samma sak var gång håret blir så här långt-så tröttnar jag,klipper av det OCH ångrar mig så in i helvete!
Bestämmer att ALDRIG mer klippa av mig håret.
Å så får det växa...å så kommer vi hit igen:-S
Så jag tänkte...att jag istället skulle försöka lära mig leva med håret.Alltså med denna längd jag har...Försöka stå ut med det "livlösa" och hängande håret.
Att jag kanske...kanske på min höjd,försöker klippa en frisyr,men inte på längden?!
Hur skulle det funka tro?
Joo....det skulle inte funka alls:-/
När jag kommer till frisören,kommer denne att påpeka HUR slitet mitt hår ÄR,jag kommer fråga HUR slitet,OCH jag kommer gå med på att klippa av det slitna.....
Åka hem och gråta,DRA mig i håret å ångra att jag åkte iväg.
Jajjämäään...SÅ kommer det att fungera!!!
WHAT to do????

Igår körde vi åter igen en dag i kaos...
Idag har vi haft en helt annan stämma här hemma,tills nu....
Joel somna,Joel vakna-och det humör,som var så bra...är borta med vinden...
Yepp yepp!!!

Kanske skulle åka iväg på den där klippningen iaf...staden vimlar väl av drop in tider?!
Bara för att komma iväg en stund,få göra något helt annat:-)
Tåls å tänka på;-)
Skulle iof behöva in på m-berg en snabbis.... Ja....vi får väl se:-)

400:- för stövlarna och 150:- för skorna(använda en vinter)

Det var den HÄR frisyren jag tänk mig....?!

Dom trivs så bra i nya hagen:-) undra om dom är medvetna om,vilken fantastisk utsikt dom HAR?!:-)

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards