Alla inlägg den 14 december 2015

Av Måna - 14 december 2015 21:05

Det årliga luciatåget på dagis är avklarat.
Stefan skulle komma hem till 14,eftersom vi skulle vara där strax före 15.
14:15 var bonden fortfarande puts väck,Joel karlsong man och Lina halvt påklädd.Jag insåg att jag skulle få göra ordning kidsen på egen hand.
Svetten sprutade,herr TROTS vägrade byta blöja,vägrade byxor sedan vägrade strumpor och skulle ha Foppa tofflor...
Jag tog i av alla mina krafter för att få på lucia nattlinnet över vinterjackan på Lina.
SMACK så satt det som ett äkta falukorvs skinn!Knyta det röda bandet som gjorde falukorven mer lik en barbamamma style!Lina tittade sig i spegeln.
-mamma...lova att inte skratta åt mig!
Hon glömde dock bort sin "barbamamma look a like style" när luciakronan kom fram.
Full fart mot bilen-DÅ kommer Hultquist i egen hög person spatserande.
-ska vi åka NU!?
-jomen TYP Stefan!!!!Klockan är HALV tre,vi ska TYP åka NUUU!!!
Att jag aldrig lär mig?!;-) Att jag själv inte är mer ute i tid?!
Nu kom vi i tid,till det årliga luciatåget som är utomhus.

Barnen sjöng fint.
Herr TROTS surade i vagnen,Lina var glad,makarna Hultquist frös.
Jag lovar,JAG hade bra med kläder på mig!Men det blir kallt,ända in i kroppen!
Jag tyckte även att 80% av barnen såg lika frusna ut som mig.
Även 100% av barnen hade barba-familjen style.Så hon var inte ensam Lina om DEN rollen;-)
Årets fika var utbytt till glögg och om det var typ varm saft,och burkar där man kunde skänka pengar till flyktingbarn.
Jag biter mig i läppen här,och vet faktiskt inte om jag ska eller inte ska kommentera detta...
Men vi lever just nu i ett land,där vi blir matade med det här.Flyktingkris,ensamkommande flyktingbarn,tiggare utanför var butik-skänk pengar,skänk pengar.
Likväl som att jag respekterar folk som skänker pengar,vill jag bli respekterad för att jag inte gör det.
Tänker inte förklara varför.
Men jag kan känna,att kan vi inte få vara bara vi någon gång?
Utan att bli matade med detta?
Det var frivilligt att skänka pengar-yepp.
Men varför skall detta "mata" oss på våra barns lucia?JAG tycker att det blir för mycket helt enkelt.
Bara för att jag/du är svensk-betyder inte det att jag/du har "massor" av pengar.
Det FINNS även svenska familjer som kämpar med var krona,varje månad för att få det att gå ihop.Det finns svenska familjer som inte har råd till att leva i dagens samhälle.Dom syns inte,dom hörs inte,dom sitter inte utanför Ica...för svensken är så stolt.
Jag känner själv...att jag just nu glider ifrån ämnet lite granna.
Men poängen är,att jag tyckte inte att detta var okey på dagis idag.
Det är MIN åsikt.
Förra året var det kaffe/glögg och saft.Alla barnen hade varit med och bakat pepparkakor,Lina var i extas-HON hade tillsammans med kompisarna bakat pepparkakorna till lucia!!!Hon pratade om det långt innan och det var värsta grejen sen,att ALLA fick av DOM pepparkakorna på lucian!!!!:-) Det var något stort.
Behöver vi verkligen mata våra barn oxå?Barn ska vara barn,dock inte helt omedvetna,men dom kommer en dag vara lika insatta i allt jobbigt som vi är idag!
Vi åkte åkte hem,när sångerna var slut.

Vi har en liten herr TROTS här hemma just nu.
En liten arg man.
Allting,å då menar jag ALLTING är NEJ,KAN SJÄLV och SLUTA TITTA PÅ MIG!
Det är verkligen humörs höjande...Tex när man frågar snällt om han vill ha ketchup på köttabullarna.
Man får tillbaka ett högt ilsket NEJ!man tar då inte fram ketchupen och den lilla arga mannen,BLIR ännu argare och skriiiiker:VILL HA KETCHUUUUUUP!!!
Man reser sig och ska ta fram ketchupen iaf...den arga mannen skriiiiiiker:NEJ,NEJ,NEEEJ!!!KAN SJÄÄÄÄÄÄÄÄLV!!!
Spärrar vägen till kylskåpet.Han tar fram ketchupen,en stycken full hentz och ska slascha hela tallriken (den lilla mannen äter gärna ketchup med sked)
Då infaller striden om ketchup flaskan.Mamman som inte vill ha ketchup i hela köket,sonen som "kan själv".Mamman vinner,och även om man tror att det är omöjligt att tro att någon kan bli argare-så infaller det trots allt.
Den lille mannen börjar morra(?)kort därefter skriker han igen.
När jag gett honom ketchup på sina köttabullar,följs:TITTA INTE PÅ MIG.
Jag tittar ut genom fönstret istället.Han säger:Mamma??
Jag svarar och vänder mig mot honom,varpå han åter igen skriker:TITTA INTE PÅ MIG!!!
Det är så att man vill dunka huvudet i väggen,MER än en gång....
Så lever vi våra dagar just nu,om typ allting...samtidigt är han heeeelt i sin egna lilla värld.Stefan kallar honom för tjuren Ferdinand....
Yeah!!!
Jag kan inte ens i min vildaste fantasi komma ihåg att Lina var så här!Shit...vad djup jag förträngt det...:-D även om jag svagt,svagt,svagt kan minnas denna ilska....

Imorse var det friska minusgrader här i Närke:-)
Efter att jag fått spö av Stefans kudde i huvudet x-antal ggr samt att barnen lekte krigare i sängen,var det absolut super skönt att andas in dessa minusgrader imorse:-)
(Jaa...min man leker med döden när han har något såkallat kuddkrig på sin fru tidig morgon)
Äntligen,är marken frusen!!!!Äntligen kommer hund och katt in i huset utan gegga på tassarna!!!Så fucking ljuvligt,att dom säger plusgrader redan i slutet av veckan och ända fram till juuuuul!
Woop woop....Det ÄR ju underbart...
Hästarnas pälsar är så luftiga i detta väder:-) Å så luktar dom gott oxå OCH min fina,fina vita-ÄR VIT när vi tar in dom!!!!
Min fina,fina vita-som inte alls gillar att vara vit.Som bara älskar färgen grå-med stänk av svart....
Mmm.... Ibland undrar jag:VAD faaan tänker man med när man köper en VIT häst?
Kanske att man ska få köpa galet mycket täcken???;-)
Vet inte om färgen spelade in...jag vet bara att när jag såg bilden av henne i annonsen var det hästen jag skulle HA!!!!<3
Och det var därför...jag åkte 30 mil,enkel resa,för att köpa henne.
Och när jag tittar på mina hästar,kommer nästa "vad fan tänker man på" när man köper 2 svarta shettisar,lika höga,utan vita tecken?!?
HAHAHA!!!!

Vi tittade på huden idag,jag och Lina.På "prickar",alltså leverfläckar.
Hon pekade på en av sina prickar här och på ett annat ställe där.
Vi tittade på mina armar.Som verkligen är prickiga.
Stora,små,ljusa,mörkare prickar-överallt.
-du har så många prickar mamma.
-ja...det är så,jag är ju rödhårig,och har en lite annan hud.
-och du har prickar i ansiktet oxå!
-det är fräknar.Och när solen skiner,blir dom fler å fler...
-ja du mamma...vet du?Elsa har ju oxå jätte mycket prickar.Det är du och Elsa...vi kan säga att du oxå är en dalmatiner.
-öhh....okey...en människa-Dalmatiner?
-JA!
Jo jo....Då vet ni,varför jag har så många "prickar",jag ÄR en människa-Dalmatiner;-)

Imorgon ÄR det dags!!!!
Min bokade tid hos frisören...som jag har längtat!!!!
Helt galet.Jag älskar när mitt hår är "svart"...jag trivs sååå bra i det:-) jag ogillar SKARPT min naturliga hårfärg.
Och nu ska jag ändå ljusa håret....det blir ju gaaaalet?!
Och hur ska det bli för Stefan som är "redhead" rasist???;-)
Mmm...ska bli sååå spännande å se vad hon lyckas åstadkomma med mitt hår imorgon:-)
Bara det blir förändring.Gärna blonda och typ orange slingor,massor av slingor!
Frisören jag har tid hos,är bra,så jag har förväntningar!
Ska bli skönt att sitta där,ensam i 2 timmar oxå;-)
Rena rama spa stunden ju;-)

Nää....jiddrat tillräckligt nu;-)
Ciao!!!

Bilden som fick mig på fall för Thifany:-)

Amen vafan????Det är ju en SÅN HÄR jag vill ha.... Fan... Nu kan jag inte åka till Ica maxi... :-D

HAHAHA!!!En sån här...ska den vara bra för?!

Hade kunnat vara en kul grej till Stefan i julklapp,om vi köpt julklappar till varandra;-)

Elsa och jag då;-)

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards