Direktlänk till inlägg 6 juni 2022

Måndag

Av Måna - 6 juni 2022 10:39

Det fanns en tid när bloggen varje dag fylldes med inlägg. När jag älskade att få skriva av mig.

Ibland sitter jag här igen och önskar att det skulle komma tillbaka igen.

Jag börjat ett inlägg... jag suddar det... jag börjar om... suddar ut det.

Loggar ut. Stänger sidan. Skiter i det.

Vem fan är intresserad?!


Det sköna med en blogg är att jag faktiskt kan skriva vad jag gör utan att behöva berätta det. Förstår du? Människor runt mig slipper jag berätta för hur mina dagar har sett ut.

Slipper? Jo... för jag har mina dagar, jag har mina perioder som jag faktiskt inte vill/orkar prata med människor. Det kan gå någon dag,några dagar, en vecka. För mig är det bara hur jag är, för andra är det konstigt.

 

Konstig är ett ord som jag levt med länge. Det är inte bara en gång som jag fått höra att jag är konstig. Att jag inte är som alla andra. Att jag är osocial. 

Ordet konstig för andra har fått meningen "vad är det för fel på mig" för mig själv.

Meningen har vuxit sig starkare och även utvecklats till en extrem ångest. En ohanterad ångest.

 

På resan genom livet under flera år hittade jag "felet" på mig själv.

Det är inte fel på mig. Det är inga fel på mig alls. 

Jag är introvert.

Jag är extremt introvert av högsta grad.

Det är inte en störning, det är en personlighet. En personlighet som inte är riktigt lika vanlig som att vara extrovert.

Om jag fick möjligheten skulle jag dela ut flygblad till alla mina nära och kära som skulle få läsa på om det här. För om alla blev insatta i hur en introvert fungerar, skulle inte någon igen säga att jag är konstig, inte som alla andra eller osocial.

Det skulle hjälpa mig att leva. Det skulle underlätta min vardag.

Det handlar inte om att jag inte tycker om människor, det handlar om att jag umgås på mina egna villkor. 

 

Jag har förklarat mig som en ensam varg. Nu har jag ett annat ord på det: självsamhet. Självsamhet är inte samma som ensamhet. Det är två olika saker. Självsamhet är något som jag trivs med och har alltid varit så. Självsamheten har högst på önskelistan en hög betongmur runt min trädgård. Ingen ser in. Ingen klampar på oanmäld. Ingen stör mig. Inget irriterar.

Men betongmur kostar massor av pengar,tyvärr. 

Annars hade jag gjort det för länge sedan...

 

I olika böcker har jag sökt information om hur det är. För detta är faktiskt ett helt nytt ord för mig. Men har nog aldrig hittat hem så mycket som nu.

Jag har även fått en annan förståelse för min egna familj.

Vi har ett barn som är extrovert occh vi har ett barn som är introvert. Min man har den extroverta personligheten utåt medans han har det introverta inåt...

Det är en utmaning ibland att få ihop dagarna.

 

Men jag reser vidare. Och jag hoppas att jag landar mer och mer i att hitta mig själv.

 

 

 

 

 

 

 
 
Carmen

Carmen

6 juni 2022 13:17

Hejsan :-).
Jag heter Carmen och råkade snubbla över din blogg. Gud så bra skrivet, du berättar verkligen så målande och tydligt om det här med introvert och extrovert. Självsamhet var ett mycket bra ord som jag ska lägga på minnet. Fortsätt att vara dig själv och kom ihåg att du definitivt inte är konstig på något sätt.
Jag gillar din blogg och följer den gärna.
Jag själv bloggar dagligen om mitt liv och jag mår bra av det, jag skriver minst ett inlägg om dagen. Min blogg är dock lösenordskyddad men vill du läsa den så svara bara på denna kommentar.
Stå på dig, du är bäst på att vara dig själv och det ska du fortsätta vara.
MVH Carmen.

http://mylife83.bloggplatsen.se

Måna

6 juni 2022 14:32

Tack så mycket :-)

Jag läser gärna din blogg.

// Måna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Måna - 20 augusti 2023 08:51

Igår firade vi här hemma. I veckan fick jag godkänd F-skatt, så nu har jag min enskilda firma! Blev lite nervös faktiskt? nu då lixom? Vad händer nu? Det är ju ganska stort ändå. Även om jag har svårt att lägga utrymmet åt sidan så måste jag gö...

Av Måna - 12 augusti 2023 18:59


Äntligen välbehövlig SOL! Varmt och skönt här nere hela dagen. Passade även ypperligt bra eftersom vi rev tältet idag och satte upp det lilla tältet. Det var större än jag förväntat mig? så bara på plus. Så mesta delen av dagen har gått åt att p...

Av Måna - 8 augusti 2023 16:24

Hade lovat ungarna att vi idag skulle åka till Marieberg. Jag kan bara erkänna att jag hatar det. Jag är inte alls imponerad av det stället längre? tycker mest att det är krimskrams. En gång i tiden var Marieberg bra. Sen det där med att handla k...

Av Måna - 1 augusti 2023 20:52

Vi packade ihop och åkte hemåt, jag och J, i onsdags. Han hade hemlängtan och jag hade sagt att det var han som bestämde när vi skulle åka hem! Väl hemma efter dryga 3 veckor borta väntar en hel del tvätt,en hel del avsaknad av mat i kylskåpet och ...

Av Måna - 25 juli 2023 10:28


Vi stannar en dag till? och kanske ännu flera dagar? vi får se helt enkelt. Idag kommer J?s kompis hit så det lovar upp lite granna för honom. Dom har gått om varandra lite granna i sommar-tyvärr! Hon har varit här när vi inte har varit här och vis...

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards